EMTC  Észak-magyarországi trabant club
EMTC Észak-magyarországi trabant club
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Oldaltérkép
 
emtc
 
Olaj
A kétütemű motorolajokról általában

Sokan nem is gondolnak bele, milyen fontos a megfelelő minőségű és mennyiségű keverékolaj a kétütemű motorok számára. E téren elég nagy űr tátong a kezdő fejében. Talán páran nem is sejtik, hogy a nem megfelelő alkalmazás akár rövid távon is meghibásodáshoz vezethet, akár komplett motor-nagygenerált vonva maga után. Ha kisebb a súrlódási veszteség, akkor jobb a motor hatásfoka, vagyis kisebb a fogyasztás. A kenőolaj emellett elvezeti a motorban keletkező hő nagy részét, védi a motort a korróziótól, és tisztán tartja az alkatrészeket (lebegteti a keletkező égési maradványokat, kopásrészeket)
A kétütemű motorolajok összetett feladatot látnak el:
– A motor kenését és kopásvédelmét – benzinben oldott állapotban, kis mennyiségben. Vagyis a kétütemű motorolajoknak kiváló kopásgátló hatással kell rendelkezniük.
– A kétütemű motorok korrózióvédelmét. A motorok forgattyúházát átjárja a levegő-üzemanyag keverék. A párás levegő növeli a korrózióveszélyt, így a kétütemű motorolajok erős korrózióvédő hatása fontos követelmény. Az égéstérbe kerülő motorolaj a benzinnel együtt elég. Az égési folyamatnak minél tökéletesebbnek kell lennie, amit gyakran égésjavító adalékokkal oldanak meg. A tökéletlen égésnek ugyanis számos negatív következménye van. A motorolaj maradékai nagymértékben megnövelik a motor károsanyag-kibocsátását. A káros anyagok között előfordulnak gőzök, amelyek erősen rákkeltő vegyületeket tartalmaznak, illetve olyan szilárd részecskék, amelyek erős füstölést okoznak.
– A kétütemű motorolajok nem okozhatnak lerakódásokat, mert azok erősen károsítják a motort. A szilárd lerakódások gátolják a dugattyúgyűrűk mozgását, ami súlyos meghibásodásokhoz vezethet.
Kétütemű motorolajok esetében a teljes egészében motorfékpadi tesztekre épülő API (American Petroleum Institute), JASO (Japanese Automobile Standards Association), és az ISO által kidolgozott teljesítményszint rendszer az elfogadott. Létezik még egy NMMA (National Marine Manufacturers’ Association, USA) rendszer is, de számunkre ez lényegtelen, mivel ez csónak-, illetve jet-ski motorokra vonatkozik.

A jelenlegi teljesítményszintek, növekvő sorrendben:
API : TA, TB, TC, TC+
JASO : FB, FC, FD, FD+
ISO : -L-EGB, -L-EGC, -L-EGD, -L-EGD+


Melyek a kétütemű motorok olajaival szemben támasztott legfőbb követelmények?
Csak felsorolásszerűen: a dugattyúgyűrű zóna lerakódások mérséklése, dugattyú szoknya tisztaság, gyűrűleragadás megakadályozása, dugattyú csapszeg (furat) védelme, és a dugattyú-belső lerakódásvédelme. Ezek a feladatok felülettisztító (ún. detergens) komponensek alkalmazásával oldhatók meg.
Sok Trabantos rendszeres gyertyaproblémákkal küzd, gyakran „beköpi” a motor a gyertyát, nem szép az égés, míg mások akár évekig is eljárnak problémamentesen egy gyertyával. Itt az esetek nagy részében a motorolaj lerakódásvédő képességével van a gond.
Másik gyakorta hallott probléma a teljesítményvesztés, ami kipufogórendszer elszennyeződéséből adódik. Mi esetünkben a legnagyobb gond, hogy a hátsó kipufogódobban egyszerűen lerakódik a nem megfelelően elégett olaj.
Az olaj fő követelménye köztudottan a kopáscsökkentés. Alapvetően a gördülőcsapágyazott forgattyús- és hajtórúd csapágyazást, a dugattyúcsapszeget, a hengerfal-dugattyúgyűrű érintkezést és a résvezérelt felületek kopásvédelmét biztosítja. A dugattyútetőn lerakodó kokszréteg korai gyulladást (teljesítményvesztést) és túlmelegedést, majd dugattyú-szorulást okozhat.
Nem utolsó szempont a „füstölés” sem. Ugyan minden kétütemű motor látható füstöt termel működés közben, ám nem mindegy, mennyit, és milyen töményet. A csökkentett füstképzést egyrészt égésjavító adalékok, másrészt korlátozott kémiai összetételű (pl. alacsony szulfáthamu tartamú) adalékok felhasználásával érik el.
Példának okáért a legtöbb korszerű 2-ütemű formulában szerepet kap a poli-izobutén (PIB) nevű vegyületet is, amely egy klasszikus füstöléscsökkentő adalék. Általában az alapolajhoz 3-20% adalékot használnak. Az alapolaj alapanyagától függően beszélhetünk szintetikus, fél (vagy rész-) -szintetikus és ásványi olajokról, de az olaj minőségét és teljesítőképességét nagyrészt az adalékok határozzák meg.
Üzemanyag stabilizátor. Sajnos a hazai üzemanyagok – szemben a százmilliós marketing szlogenekkel – nem állnak minden esetben a helyzet magaslatán. Hosszabb idejű állás esetén gyantás lerakódásokat okozhatnak az üzemanyag-
ellátó rendszerben. Eleve érdemes olyan helyen tankolni, ahol láthatóan nagy a forgalom, ezáltal a tárolt üzemanyag nem áll hetekig a tartályban, nincs ideje gyantás lerakódásnak képződnie. A téli szezonra félrerakott üzemanyag állagváltozását képes megakadályozni egy jobb fajta motorolaj. Persze mint tudjuk, a benzin párolog, az olaj pedig nem, és ez okozhat még gondokat a tavaszi első indításkor. Célszerű ezért „rátankolni” a tavaszi indulás előtt.
A két- és négyütemű motornál nem azonos a hőterhelés sem. Míg a négyütemű motoroknál a hő 25%-a a hengerben, 75%-a a hengerfejben jön létre, kétütemű társaiknál ugyanez az arány 60 / 40 %. A használat során kevesen tudják, de hosszú lejtmenetben a motor kenéshiányos állapotba kerül, ezért időnként gázt kell adnunk. Persze csak szép finoman. Többek között ezért sem ajánlott a lejtő aljára érve a motorfék és ezért is van többek között szabadonfutó a kétütemű gépkocsikban.
A kétütemű motorok – a konstrukcióból adódóan - sokkal kiélezettebb kenéstechnikai helyzetben vannak, mint négyütemű társaik. Ezért nem lehet eléggé hangsúlyoznunk, hogy egy kétütemű motor üzembiztonsága és élettartama alapvetően az alkalmazott motorolaj minőségétől függ! Közhelynek számít, hogy a kétütemű motornak az olaj a lelke.
Keverék üzemanyagot már csak ritkán lehet készen tankolni, de talán jobb is, mivel rendkívül fontos a megfelelő keverési arány. Trabantoknál, Wartburgoknál az 1:50 arány az előírás, de én inkább az 1:40-et javaslom. Ez azt jelenti, hogy 40 liter benzinhez 1 liter olajat kell keverni, vagy ha jobban tetszik, 4 liter benzinhez 1 decilitert adjunk. Oda kell azonban figyelni a használat módjára: leginkább csak városi körülmények között használt autó esetén elég az 1:50, főként oszágúti használatban nem árt az 1:40, míg nagy melegben, nagyobb terhelésnél (pl utánfutót húzva, tartós autópályás nagy sebességű használat) esetén akár az 1:33 is szükséges lehet.
Célszerű azonban betartani ezeket a keverési arányokat és nem szabad túlzottan sokat felhasználni, mert a túlzottan nagy mennyiségű olaj nem képes időben, tökéletesen elégni a dugattyú feletti térbe kerülve, így az egyébként jó minőségű olaj is lerakódásokat képezhet.
Frissen fúrt hengereknél szokás ennél sűrűbb keveréket készíteni, és szép fokozatosan, a megtett kilométerekkel azonosan csökkenteni az olajtartalmat. Ne feledjük, a mennyiség nem helyettesíti a minőséget! Ha gyengébb minőségű olajat vásárolunk, abból se adjunk többet a benzinhez, mert ezzel csak tetézzük a kockázatot!

Az alábbi képeken láthatjuk, mit okoz a gyengébb minőségű motorolaj:

Ezen a képen látható, hogy mi történik akkor, ha nagyobb mennyiségben használunk nem túl jó minőségű olajat. Lerakódások találhatók a dugattyún. Ezek a gyűrűk beszorulásához, idővel kompresszió romláshoz, ezáltal túlzott fogyasztáshoz vezetnek. A dugattyú tetején lévő lerakódással azonos kokszképződés keletkezik a hengerfejen is, amik rossz hőelvezetést, kopogásos égést, gyertya korai elhasználódását okozhatja. Láttam már olyan extrém esetet is, amikor a motor annyira túlhevült, hogy nem állt le a gyújtás levétele után, hanem öngyulladással tovább üzemelt magas fordulaton!!!!

A második ábra azt az esetet mutatja, amikor gyenge minőségű olaj megfelelő keverési arányú használata esetén fordul elő, illetve jó minőségű, de elégtelen mennyiségű olaj használata esetén. Jól látható, hogy berágódás keletkezett az elégtelen kenés következtében, valamint elszíneződés is látható a magas súrlódás következtében fellépő hőhatás miatt. Ez könnyen a motor besüléséhez vezet, de enyhébb esetben is súlyos, maradandó károkat okoz a motorban!


Itt látható a megfelelő dugattyú. A kenés itt megfelelő a motor élettartama optimális.

Ne használjunk négyütemű járműbe való olajat sem! A gyújtógyertyák elszennyeződése és zárlata csak különlegesen megválasztott adalékokkal akadályozható meg. Pl. egyes fémvegyületek, amelyek a négyütemű motorokban kiváló teljesítményt adnak, kétütemű motorokban gyertyazárlatot idéznek elő.
A négyütemű motorolajok a benzinben sem oldódnak tökéletesen. A kétütemű motorokhoz ezért csak kifejezetten erre a célra készült olajat szabad használni. A négyütemű motorok olaja még ideiglenesen sem használható fel keverék készítésére!

A kétütemű motorolaj ugyan biológiailag lebomlik, de csak rendkívül hosszú idő alatt. Ezért a vizek védelme érdekében motorcsónakokba való keverékolaj kizárólag szintetikus, és biológiailag gyorsan lebomló lehet. Bár ezek az olajak is 2T-sek, autókba, motorkerékpárokba a különleges adottságaik miatt nem javaslom a használatukat!

ÉS most pár szóban az általam használt/kipróbált olajokról, illetve tapasztalataimról:

• AROL 2T: Csak kapupánt/biciklilánc kenésére ajánlom. Kenőképessége nem túl jó, teljesítményszintje a legalacsonyabb (API TA) valamint a legrosszabb tulajdonsága, hogy rettenetes mennyiségű lerakódást okoz a motorban !!! Szedtem szét pár motort, amit ezzel használtak: DÖBBENETES!!! Volt, amelyikből szó szerint egy marék kokszot kapartunk ki !!!!

• RE-CORD 2T: ugyanaz, mint az AROL 2T

• MOL SPRINT 2T: Egy fokkal jobb, bár ezen az áron már lehet kapni (netről rendelve főleg) sokkal jobbakat is (pl CASTROL ásványi olajat is!) Nem ajánlom!

• STIHL 2T: A piros STIHL olaj ásványi, kb a Sprint 2T kategória, max kicsivel jobb, cserébe elég húzós az ára. Van belőle full szintetikus is horror áron. Nem éri meg egyik sem az árát!

• CASTROL 2T: Ásványi olajok közül talán a legjobb. Ettől függetlenül azért nem ajánlom, mert csupán kevéssel drágább egy sokkal jobb minőségű olaj is (akár az ACT EVO 2T)

• MADIT M2T:  A szlovákok kedvenc olaja. Ásványi olaj, de egész tűrhető minőségű. Nagyjából a Castrol 2T-hez tudnám hasonlítani. Persze, mint minden ásvány olajnak, ennek is megvannak a hátrányai (lerakódás képződés, csúnya füstölés főleg hidegen), de ha valaki jó árban be tud szerezni az használja. 

• MOGUL TSF: Ez már résszintetikus motorolaj, bár szerintem már nem lehet itthon kapni (talán a szlovákoknál sem) de ha ilyet találtok, nem fog bajt okozni. Átlagos olaj tulajdonságait és árát tekintve is.

• CASTROL ACT EVO 2T: szintén résszintetikus, jó minőségű motorolaj. Ajánlom mindenkinek, aki esetleg jó olcsón hozzá tud jutni. Én 1800-1900ft/liter árban láttam, akkor már kicsivel többe kerül csak a csúcskategóriás full szintetikus olaj! Ettől függetlenül ajánlott kategória!

• CASTROL POWER RACING 2T: Ha már a gyártónál maradunk vesézzük ki a teljes palettát: nagyon jó minőségű full szintetikus olaj. Mindössze pár hibája van: az egyik az ára, nagyon drága. A másik, hogy elég alacsony a viszkozitása (értsd:híg) a harmadik, hogy a drága CASTROL olajok közkedveltek a hamisítók körében, így veszélyes, csak megbízható helyről szerezzük be. Télre, hideg és rövid utakra talán ez a legjobb olaj, amit kétütemű motorokba lehet tenni.  Ez már az erősen ajánlott kategória! Nagyon magas fordulatokon dolgozó kétütemű motorokhoz (főleg motorkerékpárokra gondolok) alacsony viszkozitása miatt talán a legjobb választás. Az nagy általánosságban elmondható, hogy a kisebb viszkozitású olajok kiválóan védik a hengerfalat, míg a nagyobb viszkozitásúak a főtengelyen hoznak kitűnő eredményt. Autókba inkább a főtengely védelme a fontosabb, hiszen nem dolgoznak olyan magas fordulaton,mint a motorkerékpárok.

• Repsol 2T MOTO SYNTETICO 2T: Bár sokan ajánlották, nekem nem jött be: annak ellenére, hogy egy full szintetikus olajról van szó, miután használtam pár hónapig szétszedtem a motort (mostanában minden olajat így ellenőrzök, az a tuti megbízható, nem érzésekről, hanem tényekről beszélek !!!): A tapasztalat: a főtengelyen soha nem látott, gyönyörű, egyenletes olajfilm, ami kiváló kenést jelent az adott helyen! Ellentétben a hengerek fala majdnem száraz volt!!! Sajnos csúnya lerakódásokat okoz a motoron belül. Így max akkor ajánlom, ha valakinek nagyon olcsón sikerül beszereznie. A hengerekben lévő kenési elégtelenséget nem javaslom nagyobb mennyiségű olajjal ellensúlyozni, mert mint előbb részletesen leírtam, csak további lerakódások jönnek létre a motorban, ami problémákat okoz.
Összességében: nem éri meg az árát !

• Husqvarna LS 2T: Kiváló minőségű olaj. Résszintetikus, de veri a legtöbb full szintetikus olajat! Sajnos elég drága (nekem nagy tételben is 2500Ft/liter volt). Viszont!!! SOHA, SEMMILYEN OLAJ NEM TISZTÍTOTTA MÉG ÍGY KI A MOTOR BELSEJÉT !!!! Sokáig ezt használtam,(mert E85-tel is tökéletesen keveredik) és gyakorlatilag enni lehetett volna a motor belsejéből! Akik huzamosabb ideig ásványi olajat használtak/vagy olyan járművet vettek, ami így volt használva és szétszerelés nélkül szeretnék a lerakódásokat eltüntetni, azoknak ez a tökéletes megoldás !!! Minden időszakban és kenési helyen tökéletes kenést biztosít. Kifejezetten ajánlott kategória!

• ELF MOTO 2 XT TECH: Kiváló minőségű full szintetikus motorolaj. Gyakorlatilag a legolcsóbb full szintetikus 2T olaj, nagyon jó tulajdonságokkal. Én 2100Ft/liter áron szereztem be, néhány ásványi olaj is drágább ennél. Nem a legkiválóbb, de kifejezetten ajánlott kategória (főleg azoknak, akik nagyon „árérzékenyek”)

• Fuchs Silkolene Scoot Sport 2 Electrosyntec: Ezt hagytam a végére, mert a végén én is ennél maradtam: A legkiválóbb olaj, amivel valaha találkoztam. Árban (2300Ft/liter nekem nagy tételben netről rendelve) a REPSOL-lal van egy szinten, az ELF-nél kicsivel drágább, de annyival jobb is!!! A CASTROL full szintetikusánál jóval olcsóbb+ ezt nem hamisítják nálunk, mert szinte nem is ismerik a márkát és sok egyedi azonosítóval van ellátva. Magasan a legjobb viszkozitás értékkel, amelyet magas hőmérsékleten is megtart (a motor üzemi hőmérsékletén sem lesz túl híg) így egyenletes, stabil olajfilmet képez mind a főtengelyen, mind a hengerek falán. Észter szintetkius, sokkal stabilabb olajfilmet képez és nem okoz lerakódásokat, így nehéz körülmények között, sűrűbb keverési arány sem okoz problémát (én nyári hőségben, futót húzva teszem is bele 1:33-ba, hogy védjem a motoromat) Én már csak ezt használom, igazi német minőség! Minden évszakban és üzemi körülmény között az erősen ajánlott kategória !

Végül pár elrettentő kép egy motor belsejéről, melyet AROL 2T-vel használtak (sajnos rövid élete végéig):

 

Remélem sikerült megválaszolnom pár kérdést, és szélesítenem az ismereteket a motorolaj fontosságáról.

És íme a kérésnek megfelelően a bejáratott motorom kb 6000km után folyamatosan a Fuchs Silkolene Scoot Sport 2 Electrosyntec olajjal használva:


Szerintem jól látható bárki számára a különbség. Mondanom sem kell, hogy a csapágyak tökéletes állapotban vannak, a hengereknek semmi kopás, semmi válla nincs, dugattyú tiszta, a szép olajfilm jól látható. Azt hiszem, ennél több bizonyíték nem szükséges ! 

Mindenkinek jó 2T pöfögést és sok balesetmentes kilométert kívánok!

Freddie

 

 
emtc
Indulás: 2009-12-21
 
Partnerek
 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.